تلفن تماس خط ویژه 1786 (داخل تهران) تلفن تماس دیگر شهرها 02144360360

اسباب کشی و تغییر محل زندگی و کار همواره از مهم ترین دغدغه های بسیاری از افراد بوده است. جابه جایی و اثاث کشی، بسته بندی لوازم، حمل و نقل، تمیزکاری، عدم آشنایی با اصول باربری و … از جمله مواردی هستند که ممکن است آسیب های جدی به کمر و ستون فقرات افراد بی تجربه وارد کند. حمل لوازم خصوصاً لوازم سنگین خانگی مانند ماشین لباسشویی، یخچال، ماشین ظرفشویی و … کار بسیار دشواری است چرا که حجم و وزن بالایی دارند و چنانچه فرد تجربه کافی نداشته باشد ممکن است علاوه بر صدمات مالی به بدن خودش نیز آسیب وارد کند. در ادامه باربری صداقت بار به بررسی مهم ترین نکات حمل بار و تمامی مواردی که باعث جلوگیری از کمردرد در هنگام اسباب کشی می شود می پردازد.

مهم ترین نکات در هنگام اسباب کشی

به صورت کلی هر کاری که به شیوه غیر اصولی انجام شود (مانند نشستن نادرست، راه رفتن اشتباه و …) ممکن است که باعث ایجاد آسیب به اندام های بدن فرد شود. هرچند که این عادات اشتباه ممکن است در دراز مدت به اندام ها آسیب بزنند اما فعالیت هایی هستند که ممکن است به صورتی آنی باعث ایجاد آسیب و صدمه به اندام ها شوند.

 حرکات اشتباه در حمل اثاثیه و لوازم خانگی می تواند آسیب های بسیار جدی به کمر و ستون فقرات افراد وارد کند. از مهم ترین نکاتی که برای جلوگیری از کمردرد هنگام اسباب کشی باید به آنها توجه کرد به شرح زیر می باشند:

حمل و نقل و اثاث کشی را به افراد ماهر و با تجربه واگذار کنید 

هر فردی هر چقدر هم که از قدرت بدنی بالایی برخوردار باشد اما تجربه کافی در حمل و جابجایی وسایل را نداشته باشد ممکن است که به خودش آسیب بزند. نیروهایی که در باربری استخدام می شوند و متخصص حمل و نقل وسایل خانگی می باشند به اندازه کافی آموزش دیده اند و از تجربه بالایی برخوردار هستند.

 این افراد تخصص کافی و لازم برای حمل وسایل را دارند و می توانند بدون هیچگونه آسیب مالی و جانی این امور را انجام دهند. بهترین کار برای جلوگیری از کمردرد هنگام جابجایی و اثاث کشی سپردن کار به نیروهای متخصص می باشد.

برای جلوگیری از کمردرد اجسام سنگین را به تنهایی جابه جا نکنید

بهترین روش برای بلند کردن و جابجا کردن لوازم خانه خصوصاً لوازم حجیم و سنگین کمک گرفتن از دیگران است. همانطور که گفت شد جابجایی وسایل سنگین ممکن است باعث مشکلاتی همچون کمردرد هنگام اسباب کشی شود بنابراین لازم است فرد برای حمل و بلند کردن اجسام سنگین از دوستان خود کمک بگیرد. زمانی که دو یا چند نفر به صورت همزمان یک وسیله را جابجا می کنند وزن و سنگینی آن تقسیم شده و فشار زیادی به یک فرد خاص وارد نمی شود و در نهایت احتمال آسیب دیدگی کمتر خواهد شد.

استفاده از زانوها برای بلند کردن اجسام

به صورت کلی جابجا کردن و بلند کردن وسایل و اجسام سنگین باید توسط افرادی انجام شود که آمادگی جسمانی مناسبی داشته باشند و توصیه می شود قبل از حمل وسایل فرد بدن خود پرا گرم کند تا دچار مشکل نشود. بسیاری از افراد برای بلند کردن اجسام سنگین از کم خود استفاده می کنند در حالی که این کار بسیار اشتباه بزرگی است و ممکن است آسیب های جبران ناپذیری به کمر و ستون فقرات وارد شود.

برای بلند کردن اجسام سنگین لازم است که فرد از زانوهای خود کمک بگیرد چرا که انعطاف بالاتری دارند و از وارد شدن آسیب به کمر جلوگیری می کنند. در حقیقت شیوه اصولی و درست کردن وسایل به این شکل است که فرد ابتدا روی زانوها نشسته و سپس آن را بلند کرد.

استفاده از دالی مبلمان و لوازم کمکی برای جلوگیری از کمردرد هنگام اسباب کشی

امروزه وسایل مختلفی برای راحت تر کردن امور در دسترس افراد قرار دارند. دالی مبلمان چرخ های متحرکی هستند که می توانند در حمل و نقل لوازم به افراد کمک کنند. این چرخ ها کار جابجایی لوازم را برای افراد ساده تر می کنند و از آسیب دیدن کمر و بدن آنها جلوگیری می کنند. این چرخ ها برای حمل و جابجایی یخچال، لباسشویی، کمد، مبلمان، ماشین ظرفشویی و سایر اجسام سنگین بسیار کاربردی و مفید هستند.

رعایت نکات و قواعد حمل بار برای جلوگیری از کمردرد

همانطور که گفته شد افراد در هنگام جابجایی و نقل مکان و برای جلوگیری از کمردرد هنگام اسباب کشی لازم است که نکات و قواعد مختلفی را رعایت کنند. علاوه بر نکات عنوان شده در بخش قبلی می توان موارد دیگری را نام برد که از وارد شدن آسیب بدنی به افراد ممانعت می کند. مهم ترین نکات شامل موارد زیر می باشند:

  • قبل از اقدام به حرکت دادن لوازم از سلامت بسته بندی آنها مطمئن شوید تا در هنگام حمل و نقل تعادل خوبی داشته باشند.
  • قبل از اقدام به برداشتن وسایل وزن آنها را تخمین بزنید و در صورتی که توان حمل آن را نداشتید از دوستان خود کمک بگیرید.
  • سعی کنید که در هنگام حمل وسایل تا جای ممکن آنها را نزدیک بدن خود نگه دارید. هرچقدر وسایل از بدن دورتری باشند نگهداری و حمل آنها مشکل تر بوده و احتمال آسیب دیدن بدن بیشتر است.
  • قبل از اقدام به حرکت دادن اجسام سعی کنید که نحوه صحیح خم شدن و بلند کردن اجسام را به خوبی یاد بگیرید و قبل از حرکت دادن اجسام به خوبی نرمش کرده تا بدن آمادگی لازم را داشته باشد.
  • سعی کنید وزن اجسام را بر روی عضلات خود بگذارید نه اینکه فشار وزن اجسام به روی ستون فقرات بیفتد.
  • توجه به مرکز ثقل بدن و لوازم و هماهنگی آنها می تواند کمک زیادی به راحت تر حمل کردن آنها به فرد بکند.
  • زمانی که در حال حمل و جابجایی وسایل سنگین هستید به هیچ عنوان سرتان را پایین نندازید و زمین را نگاه نکنید و سعی کنید به روبه رو نگا کنید تا آسیب و فشار کمتری به کمر شما وارد شود.

سخن پایانی

جلوگیری از کمردرد هنگام اسباب کشی از اهمیت بسیار بالایی دارد چرا که ممکن است آسیب های مالی قابل جبران باشند اما آسیب های جانی می توانند تا آخر عمر همراه فرد باشد. استفاده از شرکت اسباب کشی می باشد که ما در باربری صداقت بار و نیروهای متخصص و حرفه ای آنها برای اسباب کشی و حمل بار می تواند یکی از بهترین راهکارهای جلوگیری از آسیب های مالی و جانی باشد. همچنین افرادی که شخصا اقدام به حمل و نقل وسایل می کنند باید سعی کنند نکات و قواعد را به خوبی رعایت کنند و تا حد امکان به تنهایی وسایل سنگین را بلند نکنند.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *