تلفن تماس خط ویژه 1786 (داخل تهران) تلفن تماس دیگر شهرها 02144360360

در زمان‌های گذشته، انسان‌ها برای جا به جایی هر گونه کالا (وسایل و اثاثیه، خرده بار و …) از حیوانات استفاده می‌کرند. پیشرفت علم در جوامع، انتقال وسایل از یک مکان به مکان دیگر را نیز تحت تاثیر قرار داده، با پیدایش امکانات حمل و نقلی، کمتر کسی پیدا می‌شود، به صورت شخصی اقدام به جا به جایی کالاها و اسباب و اثاثیه خود ‌کند.

مردم زمان زیادی را برای حمل و جا به جایی وسایل و کالاهایشان، در مسیر‌های کوتاه و بلند ندارند، از این رو شرکت‌هایی به وجود آمده‌اند که خدمات حمل و جا به جایی هر گونه کالا و وسایل مردم به نقاط مختلف شهر، کشور و حتی جهان را انجام می‌دهند. اگر می‌خواهید بدانید باربری چیست و به چند صورت انجام می‌شود، با ما همراه باشید.

تعریف از باربری چیست؟

به هرگونه اقدامات برای جا به جایی انسان، حیوان، کالا و اجناس از یک نقطه به نقطه دیگر را در راستای تغییر جغرافیایی، باربری (Transport) یا حمل و نقل می‌گویند. امروزه از واژه باربری برای انتقال اسباب و اثاثیه منزل، بسته، کالا و هرگونه لوازم قابل انتقال استفاده می‌شود. به شرکتی‌هایی که خدمات باربری را ارائه می‌دهند، شرکت باربری یا باربری نام دارند.

روش های باربری و جابجایی
روش های باربری و جابجایی

انواع روش‌های باربری  

موسسات باربری وسایل و کالاهای مردم را با انواع روش‌های حمل و نقل (قطار، کشتی، هواپیما، کامیون، تریلی و …)، جا به جا می‌کنند. این جا به جایی می‌تواند، هوایی، زمینی و دریایی باشد.

باربری زمینی با قطارهای باربری

باربری با قطار برای حمل اجناس و وسایل منزل کاربرد زیادی ندارد و از آن برای انتقال کالاهای تولیدی با وزن و تعداد بالا که جا به جایی آن‌ها به زمان زیادی نیاز دارد، استفاده می‌شود.

باربری زمینی با ماشین سنگین و وانت بارها

از ماشین‌های سنگین و وانت بار‌ها برای جا به جایی وسایل و کالاهایی که وزن و تعداد کمی دارند، زمان کمی برای انتقال آن‌ها نیاز است، استفاده می‌شود. برای مثال انتقال اسباب و اثاثیه‌ باربری بین شهری و درون شهری و … از این نوع هستند.

باربری هوایی با هواپیما و یا جت‌های باربری

برای انتقال بارها در فاصله بسیار طولانی با حجم زیاد و وزن سنگین استفاده از روش‌های زمینی چندان به صرفه نیست، به همین دلیل از باربری هوایی استفاده می‌شود. این روش برای حمل اسباب و اثاثیه منزل کاربرد زیادی ندارد.

باربری دریایی

باربری دریایی برای انتقال کالاهای تولیدی (از جمله مواد شیمیایی و مواد معدنی) نقش پر رنگی دارد. این روش برای جا به جایی اسباب و اثاثیه منزل نیز بسیار پر استفاده است. تصور کنید شما در شهر‌های جنوبی قصد نقل مکان از یک شهر به شهر دیگر را داشته باشید، بهترین روش حمل و نقل اثاثیه منزل از طریق باربری دریایی خواهد بود.

اتوبار چیست و چه تفاوتی با باربری دارد؟

اتوبار از دو کلمه اتومبیل و باربری گرفته شده است و برای انتقال وسایل، اسباب و اثاثیه منزل، اداری و محصولات بسته‌بندی از راه زمینی استفاده می‌شود، اما باربری سطح وسیع‌تری از انتقال را در بر می‌گیرد و شامل کلیه روش‌های باربری زمینی، هوایی، دریایی و … است. به کلیه شرکت‌های باربری که برای انتقال وسایل و اثاثیه مردم داخل شهری یا برون شهری فعالیت می‌کنند، اتوبار می‌گویند.

بیمه نامه باربری چیست؟

اساس کار یک باربری معتبر و مطمئن برای حمل و جا به جایی اسباب و اثاثیه استفاده از بیمه نامه باربری است. شرکت‌های باربری داخلی و یا خارجی برای انتقال وسایل مردم از یک مکان به مکان دیگر باید به مردم، تعهد انتقال بی‌خطر را بدهند تا در صورت بروز هرگونه حادثه، امکان جبران خسارت وجود داشته باشد. این بیمه نامه‌ها خطرات مختلفی از جمله، خسارت‌های ناشی از تصادف، دزدی، آتش سوزی، شکستگی و پرتاب وسایل به بیرون از وسیله نقلیه، خیس شدگی یا ضربه دیدن کالاها، به طور کلی هرگونه خطراتی که هنگام حمل، جا به جایی و تخلیه وسایل به وجود بیاید را تحت پوشش قرار می‌دهند.

بیمه نامه باربری به چند صورت صادر می‌شود؟

بیمه نامه‌های باربری به دو صورت موردی و قراردادی صادر می‌شوند. در بیمه نامه‌های موردی، به ازای هر بارنامه یک بیمه نامه صادر می‌شود. بیمه نامه قراردادی به دلیل مشکلات صادر شدن بیمه نامه برای هر بار، همانطور که از اسم آن مشخص است به صورت قراردادی بین شرکت‌های باربری داخلی و صاحبان کالا استفاده می‌شود. به این ترتیب شرکت‌های حمل و نقل مطابق با قوانین خود، خسارت‌های ناشی از هر گونه حوادث را برای کالاهای صاحبان کالا تحت پوشش بیمه قرار می‌دهند.

3 اصطلاح رایج در باربری

اصطلاحات زیادی در خدمات باربری به گوش می‌رسد که ممکن است در عین سادگی مفهوم آن را ندانیم، به همین دلیل 3 تا از رایج‌ترین اصطلاحات رایج در باربری به شرح زیر است.

بارنامه باربری - اتوبار
بارنامه باربری – اتوبار

بارنامه

یکی از متداول‌ترین اصطلاحاتی که هنگام جا به جایی وسایل از یک مکان به مکان دیگر شنیده می‌شود، بارنامه است. در واقع این برگه یا سند مالکیت، سندی است که مالکیت کالاهای فرستنده را هنگام جا به جایی به شرکت حمل و نقل بار واگذار می‌کند. به این ترتیب شرکت باربری هرگونه مسئولیت مرتبط به حمل وسایل و اثاثیه را بر عهده می‌گیرد.

بار متحرک

به هرگونه بار مانند گوشت و مایعات، دام و طیور و قطعات وجود دارد که هنگام انتقال با خودروی حمل‌کننده (وانت، کامیون، تریلی)، امکان جا به جایی آن وجود دارد، بار متحرک می‌گویند.

کارگر اسباب کشی
کارگر اسباب کشی

 کارگر حمل بار

شرکت‌های باربری جهت سهولت باربری برای مردم، کارگرانی را برای بسته‌بندی و حمل اسباب و اثاثیه اعزام می‌کنند. این کارگران باید آموزش‌های لازم جهت بسته‌بندی و حمل صحیح وسایل را دیده باشند و از قدرت بدنی بالایی برای حمل وسایل بزرگی مانند یخچال، کمد و لوازم بزرگ منزل، برخوردار باشند.

جمع بندی

باربری چیست یک سوال کلی است که ممکن است برای کلیه کاربران به وجود بیاید، باید بگوییم باربری یک انقلاب جدید جا به جایی است. مردم دیگر مجبور نسیتند برای انتقال وسایل منزل، خود را به زحمت بیندازند. شرکت‌های باربری با هدف سهولت جا به جایی انسان، اسباب و اثاثیه و هرگونه جاندار و وسایل قابل انتقال به وجود آمده‌اند، به همین دلیل شناخت فلسفه باربری و موارد پیرامون آن می‌توان یک دید کلی را از این صنعت بسیار بزرگ به ما بدهد.

3.3/5 - (21 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *